Дітям
та підліткам з інвалідністю та комплексними порушеннями розвитку в
період карантину складно, вони відчувають тривогу та паніку. Їх
безпечний режим дня зруйнувався. Батьки розуміють, що самоізоляція
важлива для зменшення ризику інфікування, бо в них є доросла частина —
свідомість.
Дітям
незрозумілі терміни «коронавірус», «інфікування», «самоізоляція». Вони
не усвідомлюють всі процеси, бо реагують підсвідомо і їх безпечне
середовище перетворюється на небезпечне.
Батькам треба заспокоїти дітей, підтримати і створити умови, які допоможуть адаптуватися до нового режиму.
🖤 Зробіть період їх життя безпечним
Створіть
режим дня, який має схожі елементи попереднього режиму. Режим дня можна
намалювати разом із дитиною, зліпити, приклеїти певні предмети на
плакат, розкласти предмети-символи у коробочки. Плакат із режимом дня
має залишатися в кімнаті дитини та постійно бути в роботі, зранку.
Батьки таким чином зможуть розкласти раціональні елементи та
структурувати їх певними малюнками чи предметами.
🖤 В одному дні мають бути постійні види діяльності
Різноманітні
види діяльності мають зацікавити дитину та переключити зі страху на
спокій. Але мають бути і постійні види діяльності, які будуть
повторюватися в конкретний час щоденно. Ними можуть стати прийоми їжі,
заняття з мамою чи конкретні ігри. Це надасть спокій та впевненість в
тому, що буде завтра.
🖤 Ігри з усією родиною як щоденний ритуал
Ігри
дають безпеку на підсвідомому рівні, бо вся родина збирається разом,
вся родина є силою. Можуть бути рухливі ігри, настільні, логічні чи
тілесні. Головне, щоб ритуал зберігся в конкретний час і частину доби,
наприклад ввечері. Так дитина також розуміє, що всі у безпеці.
🖤 Емоційні вибухи мають переростати в емоційну тишу
Якщо
дитина не справляється зі страхом чи панікою, необхідно її заспокоїти.
Бути поруч, обіймати, витирати сльози, поїти водою чи чаєм, зігрівати
ковдрою, спокійним голосом розповідати про емоції і про те, що це
нормально їх відчувати (таке промовляння допомагає і батькам залишатися
спокійним і реагувати з «холодною головою»), натискати на тіло дитини,
визначаючи її кордони, мугикати звуки ммм, ннн для заспокоєння, тримати
за руку, співати на вушко улюблену пісеньку. В цей момент батьки є тою
свідомою частиною для дитини, якої у неї немає.
🖤 Розповідайте про коронавірус.
Такі
бесіди мають бути кожного дня для всіх дітей, які є в родині. Навіть,
якщо ви думаєте, що дитина не розуміє, все одно розповідайте про цей
вірус і про те, що зараз всі вдома. Вчителі, куратори, реабілітологи,
тренери — всі важливі для дитини люди зараз не працюють, а сидять вдома.
Відповідайте на різні питання, навіть безглузді питання є маркером
того, що дитина хвилюється. Коронавірус можна малювати, ліпити, вирізати
з картону, журналів для того, щоб дати уявлення дитині та
матеріалізувати його. Складайте казки чи історії про нього. Важливо, щоб
у цих історіях були правила, як поводитися під час нього: мити руки,
дезінфікувати їх, надягати маску тощо.
🖤 Тренуйте правила безпеки при коронавірусі
Вчіть
дітей правильно мити руки та дезінфікувати їх. Якщо дитина не може
одягнути медичну маску, навчіть її. Починайте з маленьких кроків:
спочатку дитина пограється маскою, далі можна її перенести з місця на
місце, одягти на голову чи руки, намотувати шарф на обличчя, граючись,
показати як дорослий носить маску. Цей навик не сформується за один
день, особливо у гіперчутливих дітей. Але необхідно спробувати.
🖤 Займайтеся вдома
Дитина,
яка навчалася до карантину, тяжко переносить відміну занять, бо це були
систематичні сталі острівки, які вона мала. Зробіть такі острівки
вдома. Постійно закріплюйте їх, внесіть у режим дня більшість занять,
які були до карантину.
🖤 Свіже повітря на балконі чи біля вікна
Заплануйте
в режимі дня вихід на балкон. Нехай це буде той самий ритуал одягання
та перевзування і похід на балкон, якщо немає змоги та можливості вийти
на вулицю. Свіже повітря та сонечко необхідні для дитини. Якщо немає
балкону, то відчиняйте вікно і нехай в квартирі стане прохолодно, тепло
вдягніться.
🖤 Зустрічайтеся з учителями в онлайні
Дорослі
люди для дитини з комплексними порушеннями, з якими вона почувала себе в
безпеці та спокої, є важливими для неї. Чути їх голос та бачити важливо
для дитини. Влаштуйте онлайн-зустрічі по Skype, ZOOM чи зателефонуйте
їм.
🖤 Не сваріть себе за бруд в квартирі чи небажання вчитися, читати книжки
Дорослі
мають великий градус тривоги та страху. А страх штовхає нас виживати в
будь-якій ситуації і задовольняти фізіологічні потреби свої та дітей. Це
є енерговитратним для будь-якої людини. Тому навчання, читання книжок,
слухання вебінарів часом на останньому місці. Головне — фізіологічні
потреби та здоров’я.
🖤 Турбуйтеся про себе
Не
забувайте. Спочатку маску на себе, а потім на дитину. Пам’ятайте, що
діти добре відчувають емоції батьків, хоч інколи й не можуть сказати,
але можуть показати власною поведінкою.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.