Дорогі батьки дітей на карантині, ми знаємо, як складно вам влаштувати вдома і свій робочий день, і навчальний графік дитини. Саме тому ми попросили методистку Новопечерської школи та експертку «Освіторії» Інну Большакову поділитися дієвими лайфхаками тайм-менеджменту для дітей.
Ми
дуже добре запам’ятовуємо через образи: якщо метафора влучна і зручна для нас,
ми одразу розуміємо суть речей. Образи також підключають наші емоції — а це
задоволення, дофамін, тож ми прагнемо повторити цей стан. Саме тому для
інструментів тайм-менеджменту експерти підбирають такі яскраві аналогії.
Принцип швейцарського сиру
Про цей простий
і ефективний інструмент тайм-менеджменту пише Алан Лакейн у книжці «How to get
control of your time and your life». Уявіть велику головку швейцарського сиру,
а ви — миша, яка дуже хоче ним поласувати. Але миша не може проковтнути весь
шмат за раз. Вона прогризатиме маленькі дірочки з різних боків головки, аж поки
не з’їсть усю.
Сир — це велике завдання: важливе і складне настільки, що ви не знаєте, як до нього підступитися, не розумієте послідовності виконання дій. Тому почніть його вирішувати, прогризаючи дірку з будь-якого боку. Не важливо, звідки ви почнете гризти, тут треба просто із чогось почати. Після кількох таких дірок ви вже краще розумієте суть завдання і можете спланувати послідовність дій для його виконання.
Дійте, як миша:
огляньте весь шмат сиру і оберіть, де можете прогризти дірку просто зараз.
Іншими словами, оцініть обсяг завдання і почніть з будь-якої простої дії.
Виконайте її — це буде ваша перша дірочка в сирі, тож можна себе похвалити.
Повертайтеся до сиру, щойно матимете час, і прогризайте наступні дірки. Важливо
дотримуватися таких правил:
·
не повертайтеся до дірочки, яку вже
прогризли, щоразу робіть нову: починайте виконувати завдання кожен раз з іншого
боку;
·
гризіть сир навіть тоді, коли маєте дуже
мало часу: навіть за 5 хвилин можна зробити маленьку, але потрібну роботу:
виписати невідомі слова з тексту, прочитати кілька абзаців, вивчити одне
правило.
З’їсти жабу
Канадсько-американський експерт з
успішності Браян Трейсі описав цей інструмент у своїй книзі-бестселері «Eat
that frog: 21 great ways to stop procrastinating and get more done in less
time». Виявляється, традиція їсти жаб у французькій кухні виникла дуже давно з
необхідності виживати у часи війни та голоду. Саме тому в більшості з нас жаба
асоціюється із чимось бридким і неприємним. Отже, жаба — це найбільш неприємна
справа, те, що нам зовсім не подобається. У навчанні жабою буде найбільш
неулюблений урок — от з нього і треба починати. Нам зазвичай неприємне те, що
ми погано робимо, те, що нам не вдається. А не вдається нам якась справа тому,
що ми мало тренувалися це робити. Якщо починаємо цю жабу їсти — тренуємо свої
слабкі навички, то й сама справа стає простішою. Регулярне поїдання жаби може
перетворити її на прекрасну принцесу: в якийсь момент дитина може усвідомити,
що той, колись неприємний, предмет став значно зрозумілішим, простішим і вже не
є жабою.
Нарізати ковбасу
Ми схильні відкладати неприємну для себе
діяльність на потім. Ці невиконані завдання накопичуються, і жаба стає
велетенською. Якщо так сталося, час приєднати інструмент «нарізати ковбасу»:
дитина може уявити весь обсяг великого домашнього завдання як одну довгу
ковбаску. Але ж ми не можемо проковтнути її за один раз. Щоб з’їсти ковбасу,
спершу її треба нарізати на маленькі скибочки. Так само дитина може розділити
це завдання на малі частини і робити їх поступово. Образ ковбаси дуже зручний
для того, щоб дитина усвідомила, що є результатом її роботи: це візуалізація
завдання, його частин і результату навчання.
Додайте помідорів
Італієць
Франческо Чірілло колись мав проблеми з навчальною успішністю.
Після кількох експериментів над собою він наприкінці 1980-х років запропонував
свій секрет тайм-менеджменту — метод помідора. Його описують у багатьох книгах
про управління часом. Суть методу: розбити завдання на день на шматки, кожен з
яких можна виконати за 25 хвилин, встановити таймер на цей час і працювати
максимально зосереджено протягом цього часу. Після сесії роботи зробити перерву
4 хвилини, і знову працювати 25 хвилин. Після 4 таких робочих сесій зробити
довшу перерву — 20 хвилин.
Таймер потрібен
обов’язково, адже він контролює час і сповіщає момент перерви. Працюючи за цим
методом, дуже важливо записувати, скільки помідорів ви з’їли за день:
наприкінці дня вас приємно здивує те, скільки завдань ви виконали.
Метод помідора можна пропонувати дітям з початкової школи: тоді проміжки концентрованого навчання триватимуть по 10 хвилин. Більшість дітей цього віку здатна зосереджувати увагу на такий період, однак є діти, які добре працюють і 15 хвилин.
Загалом, експерти радять учням зосереджено
працювати протягом 20 хвилин. Проте бувають індивідуальні особливості: комусь
краще, щоб це було 15 хвилин, комусь — 25 хвилин. Тривалість помідора може
залежати і від предмета: фізику хочеться вчити по 15 хвилин, а інший урок — по
25. Однак збільшувати проміжки відпочинку не варто — довша (ніж 5
хвилин) перерва призведе до того, що дитина «випаде» з теми, і їй
буде складно повернутися до навчання. Тоді як трішки затягнути сесію навчання
можна: якщо дитина працює вже 20 хвилин, але їй лишилося дописати одне речення,
то краще вже закінчити, а тоді робити перерву. Ваше завдання — спостерігати за
дитиною і допомогти їй зрозуміти, як і коли вона найкраще навчається. Коли
учень чи студент зрозуміли свої особливості навчання, то можуть налаштувати під
себе кожен з інструментів тайм-менеджменту.
Тайм-менеджмент — це звичка
Тайм-менеджмент
працює тільки тоді, коли це закріплена звичка. Тож дитина має виробити підходи
до виконання різних завдань: зрозумілі завдання опрацьовувати за методом
ковбаси і помідора, незрозумілі — за методом сиру і помідора.
Залежно від
того, скільки нашому мозку потрібно часу для побудови стійких нейронних
зв’язків, засвоєння нової звички може зайняти навіть більше, ніж 21 день. Для
когось вироблення звички тайм-менеджменту триватиме місяць або два. Не
намагайтеся, щоб дитина опанувала одразу всі інструменти тайм-менеджменту:
починайте з одного, а коли він перейде у стійку звичку, можна додати другий,
потім третій.
У вашої дитини
може бути такий сценарій виконання домашніх завдань на карантині:
·
Обрати жабу — найбільш неприємний для себе
предмет чи завдання.
·
Уявити цю жабу у вигляді ковбаси, яку
можна розрізати на шматочки: наприклад, 5 прикладів і 2 задачі.
·
З’їсти цю жабу по скибочці за раз,
використовуючи метод помідора: чергуючи зосереджені сесії навчання і короткі
проміжки відпочинку.
·
Якщо дитина читає задачу і розуміє, що
геть не знає, як її вирішувати, то підключає метод «швейцарського сиру»:
починає прогризати дірочку — наприклад, може виписати умову задачі, що в ній
відомо, а що ні.
·
Якщо завдання зрозуміле, то дитина може
самостійно розбити його на частини — шматочки ковбаси і визначити, скільки часу
витратить на поїдання кожної скибочки.
·
Планування часу за методом помідора з
дитинства прибирає страх перед завданням: дитина уявляє, що для виконання
завдання у неї буде 2–3 блоки по 20 хвилин роботи з короткими перервами.
·
Обов’язково придумайте винагороди за
помідори, жаби і ковбаски, які дитині вдалося з’їсти за день.
Немає коментарів:
Дописати коментар
Примітка: лише член цього блогу може опублікувати коментар.