«Ми різні – в цьому наше багатство, ми разом – в цьому наша сила»

четвер, 31 березня 2022 р.

Діти, які залишилися без батьків під час воєнного стану, зможуть бути тимчасово влаштовані до сімейних форм виховання

 Міністр соціальної політики України Марина Лазебна повідомила, що Уряд схвалив розроблене Мінсоцполітики рішення, згідно з яким діти, які залишилися без піклування батьків, під час воєнного стану можуть бути влаштовані у прийомні сім’ї чи дитячі будинки сімейного типу на умовах тимчасового влаштування. Також рішення Уряду спрощує процедуру влаштування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, під опіку або піклування родичів.

«Через бойові дії, терористичні обстріли російськими військами мирного населення та масову евакуацію збільшується кількість дітей, батьки яких загинули, або про їхню долю та місце перебування нічого невідомо.
Чинні нормативні акти не надавали можливості влаштовувати таких дітей до сімейних форм виховання. Більше того, процедура влаштування дітей під опіку або піклування родичів вимагає такого переліку документів, який в умовах воєнного стану практично нереально зібрати.
При цьому для дітей, травмованих війною та втратою зв’язку з батьками, дуже важливо знаходитися в умовах, максимально наближених до сімейних.
Тому ми напрацювали рішення, яке дає можливість такій дитині перебувати під час воєнного стану на умовах тимчасового влаштування в прийомній сім’ї або дитячому будинку сімейного типу, чи за спрощеною процедурою – під опікою або піклуванням родичів. Це забезпечить найкращі інтереси дитини до того моменту, поки не буде достовірно з’ясовано, що саме сталось з її батьками», - прокоментувала Марина Лазебна.
Чинне законодавство України містить алгоритми дій для організації соціального захисту:
• дітей, батьки яких загинули (свідоцтва про смерть відсутні), та відсутні такі близькі родичі як баба, дід, повнолітні сестра, брат, мачуха, вітчим;
• дітей, батьки або близькі родичі яких не виходять на зв’язок, або перебувають в місцях активних обстрілів, під завалами, поранені в лікарнях.
Служби у справах дітей мають вжити вичерпних заходів щодо тимчасового влаштування дітей у сім’ї родичів, знайомих, та вже утворені сім’ї патронатних вихователів відповідно до пункту 31 Порядку провадження органами опіки та піклування діяльності, пов'язаної із захистом прав дитини, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.09.2008 № 866 (тимчасове влаштування дітей).
Ухвалене рішення Уряду надає додаткові можливості влаштування таких дітей в умовах воєнного стану, зокрема до прийомних сімей та дитячих будинків сімейного типу на умовах тимчасового влаштування в межах передбаченої граничної чисельності дітей у дитячому будинку сімейного типу.
Крім того, ухвалене рішення передбачає спрощений пакет документів для родичів, які бажають взяти дитину під опіку, піклування:
• заяву;
• копію паспорта;
• документи, що підтверджують сімейні, родинні зв’язки або інший зв’язок особи з дитиною (свідоцтво про хрещення або інший документ, виданий релігійною організацією);
• довідку від нарколога та психіатра про можливість виховання дитини;
• довідку або заяву опікуна щодо відсутності судимості.
Під час воєнного стану також зробили необов’язковим для кандидатів в опікуни та піклувальники проходження курсу навчання з виховання дітей, які залишились без батьківського піклування.

субота, 26 березня 2022 р.

Корисна інформація для батьків та опікунів

Як говорити з дітьми про війну? / Матеріали від National Child Traumatic Stress Network

Травматичне відокремлення, діти-біженці та іммігранти: поради для вихователей / Матеріали NCTSN

Розмови про війну. Питання та відповіді для батьків та опікунів дітей та підлітків / Матеріали Orden Dos Psicologos 

Як допомогти дітям пережити травматичні події / Посібник від Child Mind Institute

Травмоінформована допомога для сімей з вагітними, немовлят та дітей. Вебінар англійською мовою / Матеріали IMH NEDERLAND 

Психологічна турбота про дітей. 3 відео / Матеріали Світлани Ройз для МОН

Допомога військовослужбовцям

Морально-психологічне забезпечення ЗСУ / Матеріали Міністерства оборони України

Стратегії підтримки сімей та дітей військовослужбовців / Матеріали від APA Division 19

Підтримка сімей військових / Матеріали Дивізіон психолоаналітичної психології і психотерапії



 

ПСИХОЛОГІЧНА ТУРБОТА ВІД СВІТЛАНИ РОЙЗ

 ·       Як подбати про дитину, якщо ви знаходитеся з нею в укритті

·       Якщо батько чи мати захищає країну

·       Правила підтримки, якщо родина евакуюється з дитиною

Турбуючись про дітей, які страждають від наслідків війни в Україні, Міністерство освіти і науки у співпраці з дитячим психологом підготувало серію інформаційних матеріалів «Психологічна турбота від Світлани Ройз».

Під час військових дій діти є однією з найбільш вразливих категорій і потребують психологічної підтримки. На допомогу батькам та вчителям створено відеоінструкції та інфографіки, які містять рекомендації та практичні поради для батьків, що наразі:

·   перебувають з дітьми в бомбосховищах та укриттях; 

·   пересуваються в інші міста;

· залишаються вдома та чекають на повернення рідних-героїв із зони бойових дій.

пʼятниця, 25 березня 2022 р.

10 найдобріших мультиків, які варто показати кожній дитині

 1. Смолфут, 2018

Снігова людина на ім’я Міго спускається з вершини своєї гори в невідомий світ людей, де його чекає безліч відкриттів.

Прекрасна історія з посилом про те, що треба дбати про природу, не ображати тварин і цінувати кожну живу істоту. А ще – про дружбу, зраду, взаємодопомогу і сміливість.


2. Нарешті вдома, 2015

Прибульці захопили Землю і зайнялися її благоустроєм. Смілива дівчинка на ім’я Дар, яка дивом втекла від загарбників, зустрічає на своєму шляху істоту на ім’я О. 

Посил мультфільму: честь і борг, віра в успіх, коли, здавалося б, він неможливий, оптимізм і вміння сміятися у важких ситуаціях. 

3. Місто героїв, 2014

У центрі сюжету – юні винахідники і експериментальний робот Беймакс, якого з веселого товстуна перепрограмують в бойову машину.

Мультфільм піднімає багато життєвих питань, але найголовніші серед них – це питання дружби і важливості освіти, постійного розвитку.


4. Головоломка, 2015

Райлі – звичайна школярка. Її поведінку визначають основні емоції – Радість, Смуток, Страх, Гнів і Гидливість. 
Ми маємо право на різні емоції, мало того, часто без одної не буває іншої. Але всередині іншої людини – такий же складний світ, як і у нас, тому повага і розуміння дуже важливі.


5. Таємниця Коко, 2017

12-річний мексиканець Мігель відправляється в Країну мертвих, щоб побачити свого кумира – співака Ернесто де ла Круса. Там він зустрічає душі своїх предків.

Незвичайний сюжет став провідником таких звичайних, але дуже важливих принципів: бережіть себе і близьких, цінуйте час поруч з ними і не бійтеся йти за своєю мрією, навіть якщо шлях здається складним.


6. Лоракс, 2012

Як знайти живе дерево в світі, де все пластикове? Звичайно, вляпавшись у халепу і рятуючи природу. Що і роблять два друга: хлопчик і волохатий дивак Лоракс.

Мультфільм піднімає важливі питання екологічного стану нашої планети і дає зрозуміти, що не потрібно пиляти гілку, на якій сидиш. Життя планети і майбутніх поколінь залежить від нас.

7. Велика подорож, 2019

Одного разу розсіяний Лелека все переплутав і замість сім’ї панд приніс малюка-панду ведмедю на ім’я Мік-Мік. Відповідальний ведмідь вирішує повернути малюка батькам в Південний Китай і відправляється в дорогу, по шляху зустрічаючи різних тварин.

Любов і взаємодопомога, дружба і вміння поставити себе на місце іншого, важливість сім’ї і близьких – основний посил мультфільму.

8. Таємний світ Анни, 2017

Крихітна дівчинка Анна живе зі своєю мамою, яка піклується про неї щосили, хоча дуже важко працює. Одного разу мама хворіє, і Анна разом з нею потрапляє в лікарню. Вночі в коридорах лікарні дівчинка знайомиться з дивною істотою, з якою незабаром заводить дружбу.

Мультик піднімає важку тему: смерть існує, приходить несподівано – і потрібно вміти з цим жити.

9. Тіто і птахи, 2018

Хлопчик Тіто живе в світі, де людям загрожує хвороба – епідемія страху. Тіто впевнений, що порятунок людей криється в загадці пісень птахів. Колись його батько побудував машину, здатну розуміти пернатих. Але тата Тіто не бачив вже дуже давно, і разом з друзями він вирушає на його пошуки.

Тема, яку іноді нелегко зрозуміти і дорослим: часто ми самі стаємо джерелом своїх проблем, піддаємося паніці і неадекватному страху. Перш ніж приймати рішення, потрібно зрозуміти, чим викликаний страх, і розібратися, як його нейтралізувати.

10. Букашки, 2018

Яскраві комашки живуть серед суворих джунглів, повних небезпек.

Дітям пропонується вивчити цей барвистий світ комах і птахів, а ще – розповісти їм про проблеми, які існують в нашому світі: вирубку лісів і порушення екології.

четвер, 24 березня 2022 р.







 

ПОРАДИ ВІД ЕКСПЕРТІВ ЮНІСЕФ: “ЯК ПІДТРИМАТИ ДІТЕЙ У СТРЕСОВИХ СИТУАЦІЯХ”

 Наразі тисячі людей вимушені перебувати в укриттях, щоб врятуватися від обстрілів у зоні активних бойових дій. Експерти ЮНІСЕФ підготували поради, як підтримати дітей у стресових ситуаціях та допомогти їм подолати тривогу та страх.

Що батькам потрібно говорити та робити, аби дитина почувалася спокійно?

1. Поясніть дитині план дій.

Складіть маршрут до укриття та розкажіть, якою має бути послідовності її дій. Говоріть короткими та чіткими фразами.

Намалюйте карту укриття: що і де розташовано, як воно функціонує, де вхід і вихід, де ваше місце, де будуть перебувати рідні (намалюйте, зобразіть, напишіть — діти ліпше сприймають, якщо це буде візуалізовано).

2. Запитайте дитину, як вона почувається.

Спостерігайте за станом та реагуйте на потреби дитини. Ставте їй відкриті запитання, стежте за емоційною реакцію та рівнем активності. Важливо, щоб дитина говорила про те, що з нею відбувається, сама могла запитувати, проявляла емоції.

Якщо дитина перебуває у стані ступору, її важливо повернути до вербальної комунікації та активної діяльності.

Для цього поставте три прості питання і чекайте відповіді.

  • Тебе звати Наталя, так?  Ти зараз стоїш, так? Ти одягнена в червону кофтину, так?

  • Можна також помасажувати дитині кінчики пальців, мочки вух, запропонувати гру, або ж дати завдання, орієнтоване на дію (принеси, подай, зроби). Дайте їй води або чаю, нагодуйте та обійміть.

Реагуйте на потреби дитини та задовольняйте їх поможливості. Це поверне відчуття безпеки.

3. Поділіться з дитиною власними відчуттями.

Проговорюйте і проявляйте емоції. Якщо ваша дитина переживає чи відчуває злість або роздратування через те, що відбувається навколо, не кажіть фраз на кшталт «Не переживай» чи «Тобі не варто злитись».

Натомість скажіть: «Я бачу / мені здається, що ти налякана / злишся». Так дитина буде розуміти, що вона не залишилась наодинці зі своїми переживаннями.

Не варто давати обіцянок, які від вас не залежать. Натомість, щоб сказати «Все буде добре», «Нічого не станеться», поясніть: «Що б не сталось, головне – ми разом». 

Якщо діти грають чи малюють війну – не забороняйте їм. Програйте, прокричіть, озвучте чи візуалізуйте емоцію (наприклад, можна спробувати ричати, як собака). Саме так ви можете допомогти впоратися з емоціями та знизити рівень тривоги.

4. Дозволяйте себе обіймати та обіймайте у відповідь.

Тілесний контакт допоможе знизити рівень напруження та заспокоїтись. Можна спробувати одну з вправ:

  • «Обійми метелика» — дитина обіймає свої плечі двома руками, також може себе поплескати по них.

  • «Водоспад» — дорослий підходить до дитини й руками погладжує від плечей і до поясу, наче знімає щось з них.

  • «Кокон» — права рука дитини обіймає ліве плече, а ліва рука живіт.

Допоможе вийти зі стану ступору та знизити рівень стресу стабільне дихання. Для цього спробуйте таку вправу: вдих носом і повільний видих ротом, можна зі звуками «А», «О», ефективним також є дихання животом. Важливо відновити стабільне дихання та фізичну активність.

5. Нагадуйте дитині про режим дня.

У час невизначеності важливо відтворювати послідовність дня. Це надасть відчуття контролю над власним життям. З самого ранку і до вечора загинайте пальчики і проговорюйте все, що ви щоденно робите.

6. Піклуйтеся про себе і дитину.

Дбайте про себе. Ви краще допоможете дитині, якщо будете піклуватися про себе. Дитина бачить, як ви реагуєте на новини, та копіює вас, тому важливо, щоб вона розуміла, що ви зберігаєте спокій і маєте чіткий план дій.

Якщо ви занепокоєні або засмучені, знайдіть час для себе, за можливості поспілкуйтеся з друзями та рідними. Важливо почути голос інших. Це надасть відчуття єдності та зв’язку зі світом.

7. Нагадуйте дитині, що ви разом і з усім впораєтеся.

Дитині важливо знати, що вона не залишиться на самоті. Кінець розмови робіть максимально позитивним,  також звертайте увагу на мову тіла дитини, постійно оцінюйте її рівень занепокоєння.

Створюйте спільні традиції завершення дня (обіймайтеся, моліться, пийте чай або ж співайте).

Обмежте кількість розмов та прослуховування новин про війну в присутності дитини. Надавайте їй лише перевірену інформацію, робіть це дозовано і відповідно до віку.

Бережіть себе і своїх близьких!

Усе буде Україна!

середа, 23 березня 2022 р.

Як допомогти внутрішньо-переміщеним дорослим та дітям, яких зустрічає ваша громада


Для ознайомлення натискайте на зображення.
У цьому буклеті ми зібрали поради 
як приймаючим громадам допомогти 
та підтримати тих людей, які покинули 
свої домівки і наразі є внутрішньо-переміщеними.

Вебінар про психологічну допомогу дітям, що пережили психотравму

Соціальний педагог Шкворець Л. Д. взяла участь у онлайн-вебінарі "Психологічна допомога дітям, що пережили психотравмуючі події на війні". Під час онлайн-зустрічі учасники обговорювали сучасний науково обґрунтований підхід, як допомогти дітям, що пережили психотравмувальний досвід. А також — те, як фахівці, залучаючи батьків, можуть допомогти дітям співчутливим, безпечним та ефективним способом.

Також розглядалися основні складові базового пакету допомоги, а ще — як спостерігати за психологічним станом дітей і за потреби скеровувати за спеціалізованою психотерапевтичною допомогою.

Окрім того, організація запустила щотижневі онлайн-практикуми зі сімейною та дитячою психологинею Світланою Ройз.

вівторок, 22 березня 2022 р.

 

Захист прав дитини в умовах воєнного стану координуватиме новий штаб

 Набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України «Про утворення Координаційного штабу з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану» від 17 березня 2022 р. № 302.

Утворений Координаційний штаб є тимчасовим консультативно-дорадчим органом Кабінету Міністрів України і утворюється з метою сприяння координації діяльності центральних і місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування з питань захисту прав дитини в умовах воєнного стану.

Основними завданнями Координаційного штабу є:

– координація дій центральних та місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування щодо організації евакуації дітей, зокрема дітей з інвалідністю та дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, які не досягли 18-річного віку та проживають або зараховані до закладів різних типів, форм власності та підпорядкування на цілодобове перебування, які влаштовані на виховання та спільне проживання до прийомної сім’ї, дитячого будинку сімейного типу, які перебувають під опікою, піклуванням, які влаштовані до сімей патронатних вихователів, з небезпечних територій, створення безпечних умов для їх перебування;

– координація дій центральних та місцевих органів виконавчої влади щодо розміщення та задоволення потреб дітей, евакуйованих у безпечні регіони України, та тих, які переміщені у держави тимчасового перебування;

– координація заходів щодо забезпечення розміщення та задоволення потреб дітей, евакуйованих у безпечні регіони України, та тих, які переміщені у держави транзитного перебування;

– здійснення контролю за постановкою на консульський облік дітей в державі їх тимчасового влаштування і визначення шляхів, механізмів та способів вирішення проблемних питань, що виникають під час постановки на консульський облік дітей, та забезпечення повернення дітей до України після припинення воєнних дій;

– визначення шляхів і способів вирішення проблемних питань щодо захисту прав дитини в умовах воєнного стану;

– прийняття оперативних рішень щодо захисту прав дітей;  

- моніторинг дотримання соціальних стандартів та прав дітей в Україні у державах їх тимчасового перебування, які виїхали за межі України, а також організація їх повернення в Україну;

– інформування громадян України та міжнародної спільноти про становище та потреби в захисті дітей в умовах воєнного стану;

– поширення інформації про діяльність Координаційного штабу.

неділя, 20 березня 2022 р.

Перша психологічна допомога сім’ям з дітьми (дітям), які перебувають/перебували у зоні конфлікту

 






 Перша допомога в шоковому стані https://www.facebook.com/108912897259781/posts/497914748359592/

Психологічна Кризова Служба, координатори https://www.facebook.com/anna.stativka https://www.facebook.com/tatyana.konrad
Психологи секції травм фокусу УСП , голова секції https://www.facebook.com/larysadovlad
Допомога від психологів НПА https://www.facebook.com/645017952595504/posts/1391715561259069/
Велика платформа психологів:
https://tellme.com.ua/
Якщо вам тривожно, якщо страшно, якщо просто хочеться з кимось поговорити, телефонуйте.
Єлена 050-394-91-20
Оксана 097 786 06 70
Алеся 050-035-62-90
Олеся 097-590-50-70; 099-965-00-70
Елена 050-610-76-59, 093-314-56-23
Олена 050-161-63-22
Чат-бот при тривозі та паніці @friend_first_aid_bot
ТЕЛЕФОНИ ВОЛОНТЕРІВ БЕЗКОШТОВНОЇ ГАРЯЧОЇ ЛІНІЇ ФАХОВОЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ "СТОП, ПАНІКА":
Сергій - 0974865006
Лєна – 0980486775
Єлізавета - 0663578315
Ірина - 0972094508
Тетяна - 0689884808
Юрій - 0509342880
Ольга - 0934688601
Наталія - 0972417419
Юлія - 0508743495
Елла - 0677733920
Станіслав – 0950810982
Андрій - 0677624259
Віталіна - 0637104274
На місцях з біженцями, з евакуйованими працюють:
https://usp.community/14.../446-kontakty-holiv-filii-usp
0503134264 Світлана Савчук
0973958313 Ірина Руденко зв'язок тільки через інтернет
Дякуємо @Светлана Ройз 🇺🇦

Поради батькам дітей з ООП щодо поведінки під час війни

⚡️Намагайтеся бути максимально спокійним у присутності дитини.

⚡️Проговорюйте кожен крок та ваші плани та дії. Якщо ви прямуєте в бомбосховище, або евакуюєтеся з міста, поясніть дитині, що вдома небезпечно і що вам необхідно взяти найнеобхідніше.
⚡️Особливо важливо пояснити дітям, як зараз важливо, щоб вони робили все, що просять батьки, без суперечок.
⚡️Намагайтесь відволікати дитину доступними іграми, жартами, розмальовками тощо. Якщо ви знаходитесь у бомбосховищі, без доступу до олівців/ручок/ігор/розмальовок і т.п., можна рахувати людей навколо, шукати кольори (наприклад на одязі людей), обводити пальчиком свою руку, вчити вірш, розповідати казку, співати.
⚡️Практикуйте разом з дітьми дихання, яке застосовують у стресових ситуаціях і за панічних атак: вдих-затримка дихання-видих-затримка дихання.
** ⚡️Обіймайте дитину, тримайте за руку. Це заспокоює навіть дорослих.**